memento mori -grandmother- _2020


By Kaoru Hirano

My grandmother passed away in 2018 at the age of 96, leaving behind old photos and clothes as her belongings. The skin-colored thread-like objects are pieces of my grandmother's underwear that I deconstructed into thread. I was inspired to create this piece by my grandmother's bones after she was burned at the crematorium. The tag on the underwear reads “Hirano". In her later years, my grandmother was in a nursing home, so many of her belongings were inscribed with her name so that people would know that those are belonged to her. Now that my grandmother is no longer with us, the Hirano letters seem to be a proof of her life, that she wore these underwear, or that she existed.

The glasses, mirror, photographs, passport, treasury bonds for the Greater East Asia War, wounded soldier's notebook, and Japanese flag that can be seen on the wall behind this underwear piece are also my grandmother's belongings. Many of them are related to the war. My grandmother did not talk much about the war when she was alive, but she probably wanted to share her war experience with us by leaving these things behind.

On the left side of the wall are photos of my grandmother, on the right side are photos of my grandfather, and in the center are photos of my father. When you stand in front of this wall, you can feel time distortion that seems to compress one person's life by the photos placed irregularly of different periods of a particular person.

By combining the piece made from my grandmother's underwear and the other photographs, the aura of her mementos became stronger, and it seems that my late grandmother is now appearing there.



平野 薫=文

2018年に祖母が96歳で亡くなり、古い写真や服が遺品として遺されました。肌色の糸状のものは、祖母が着ていた肌着を糸へと解体した作品です。祖母が火葬場で焼かれて骨になった姿からインスピレーションを得て制作しました。肌着についているタグには ひらの と書かれています。晩年、祖母は施設に入っていた為、それが彼女のものであることがわかるように、多くの持ち物に記名されていました。祖母がいなくなった今、この ひらの の文字が祖母がこの肌着を着ていたこと、または祖母が存在していたことの証のようでもあります。

そして、この肌着の作品の背後の壁面にみえる 眼鏡、鏡、写真、パスポート、大東亜戦争割引国庫債券、傷痍軍人手帳、日章旗なども祖母の遺品です。その中には戦争にまつわるものが多く入っています。生前、祖母から戦争の話を聞いたことはあまりありませんでしたが、おそらく祖母は、あえてそれらを残すことで、私たちに戦争の体験を伝えたかったのでしょう。

壁面の左側に祖母、右側に祖父、中央に父の写真が貼られています。特定の人物の時代の違う写真が不規則に貼られていることから、この壁の前に立つ時、ひとりの人の人生を圧縮したような時間の歪みが生じているようにも感じます。

そして、祖母の肌着を素材とした作品と、それ以外の写真等を組み合わせることで、遺品が持つ気配はより強くなり、そこには今は亡き故人の亡霊が立ち現れているようです。


© KAORU HIRANO