BIJUTSU TECHO September 2012 P-209


The essence of dress, the essence of existence
by Yayoi Kojima

A deconstructed and reconstructed wedding dress occupies the space. As a rented costume, several brides' memories are stored in the dress, hung high up, floating like a robe of feathers and a spirit. Wrapped by light, it is beautiful, even ethereal. The interior white mass could be part of panniers, not deconstructed and remaining as it was, emphasising the trace of a body that was there, the absence of existence. A wedding ceremony is a woman's turning point in life, a contract with society and a ritual where various people's lives intersect. A symbol of radiant happiness, yet containing restriction, future separation and sorrow — Hirano reveals the essence of the wedding dress.
A shirt, jacket, scarf, etc., are unravelled thread by thread into one thread, making a spider web-like form called “web” which is installed in the ceiling's corner, etc., like a real spider's web. While humorous, the work suggests sorrow as well as fear being entwined in a network.
A new experiment is deconstructing basic clothes like underwear and socks, etc., which men and women wear and reverting each item into one thread, forming balls titled ''sphere''. Placed on the floor are white, navy, pink, beige and black balls of thread. The original items’ volumes were as such, their unexpected smallness a surprise.
Clothes that someone had worn is reverted into one thread and tied into a form where only a presence floats up. Hirano's work is breathtakingly delicate and violent, an entire practice to encounter the essence of existence.

Translated by Ryotaro Hoshino and Magdalen Chua



ドレスの本質、そんざいの本質
児島やよい=文

 空間を支配するのは、解体され再構築「Re-Dress」されたウェディングディングドレスである。貸衣装として何人もの花嫁の記憶をとどめたドレスは、高く吊り上げられて羽衣のように、亡霊のように浮かんでいる。光をまとって美しく、神々しくさえある。内部の白い塊はパニエの部分であろうか、解体されずそのまま残っているのが、身体がそこにあったという痕跡、不在の存在を強調する。結婚式という、一人の女性の人生の転換点であり社会との契約であり、さまざまな人の人生と交差する儀式。晴れがましい、幸せの象徴でありながら、拘束や、いつかくる別れ、悲しみを内包するウェディングドレスの本質を、平野は解き明かしてみせた。
 シャツ、ジャケット、スカーフなどを一枚一枚、糸に解いて、蜘蛛の巣状に形づくった《web》は、本物の蜘蛛の巣のように天井の隅などに展示されている。ユーモアを感じさせながら、ネットワークに絡めとられる悲哀と恐怖も暗示する。
 新たな試みは、一人の男性と女性がそれぞれ身に付ける下着や靴下など基本的な衣服を、アイテムごとに解体して一本の糸に戻し、それを球体にした作品《sphere》である。床に置かれた,白、紺、ピンク、ベージユ、黒の糸玉。もとのアイテムがこんなヴォリュームであったのかと、意外な小ささに驚く。
 誰かが着ていた衣服を一本の糸に戻して、気配だけが浮かび上がる形に結び合わせる。平野の仕事は、気が遠くなるほど繊細で、暴力的だ。すべては存在の本質と向き合うために。


© KAORU HIRANO